:: WELCOME BACK TO ALL FORUMMERS ::


    pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Share
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Wed Nov 26, 2008 5:31 pm

    salam..knp x wujud kan 1 forum yg membincangkan tentang topik ilmiah?
    soal jwb agama atau apa2 saja..
    sama2 berkongsi ilmu..
    kata org perkara yg baik ni jarang dibincangkan n disembangkan..
    so..marilah kte sume berubah.. Very Happy Very Happy Very Happy
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 24
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  zura_zinnirah on Wed Nov 26, 2008 5:37 pm

    oo...ehm..nak tanya apa ya... silent
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Wed Nov 26, 2008 5:39 pm

    zura_zinnirah wrote:oo...ehm..nak tanya apa ya... silent
    apa2 saje..hehe.. yg pandai tu boleh tlg tunjukkan..
    avatar
    Acuna

    Number of posts : 678
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Acuna on Wed Nov 26, 2008 9:34 pm

    Sekadar peringatan..
    CARTA DOSA ANDA DI DUNIA ANUGERAH ANDA DIAKHIRAT

    Mengingati diriku yang selalu terlupa...

    1. Meninggalkan sembahyang - Ular Saqar sedang menunggu

    2. Melewat-lewatkan sembahyang - Neraka WAIL sedang menganga

    3. Meringan-ringankan syariat - Mendapat pandangan murka Al-Jabbar

    4. Mengumpat peribadi orang - gunting neraka sedang diasah

    5. Menyebarkan gossip atau fitnah - Duri-duri menanti anda di taman neraka

    6. Tidak menjaga pergaulan -Libasan api neraka dijanjikan

    7. Tidak berakhlak dengan manusia - Kemurkaan Allah bersama mu..

    8. Menyakiti hati orang dengan lisan- Masuklah mana-mana pintu neraka

    9.Meringankan amanah - Angkatlah seberkas kayu dari neraka

    10.Bersangka buruk - Amalan baik diambil orang

    Renung-renungkan......

    Razz Razz Razz
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Wed Nov 26, 2008 10:01 pm

    tq atas perkongsian..
    ermm..1 pertanyaan..
    al hidayah vs tadarus al quran..
    mana 1 patut kte tgk?
    kta sedia maklum la kedua2 rancangan ni d siarkan pada hari jumaat jam 1 tgh hari..
    kedua2nya juga bermanfaat..
    klu kte tgk tadarus,kte akan dpt pahala sbb dgr bacaan pembaca..
    klu tgk al hidayah pulak kte dpt ilmu drpd apa yg di sampaikan oleh ust2 n ustzh2 dlm segmen tu..
    macam mana tu???
    avatar
    Acuna

    Number of posts : 678
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Acuna on Wed Nov 26, 2008 10:09 pm

    Pd pndgn sy..
    Yg mana kte rse berguna utk kte..
    kte pilih...
    asalkn pilihan tu adalah yg terbaik bg kte...
    Ingat!! biarlah itu pilihan kte sendiri...
    Jgn ikut org...

    Razz Razz Razz
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Wed Nov 26, 2008 10:19 pm

    Acuna wrote:Pd pndgn sy..
    Yg mana kte rse berguna utk kte..
    kte pilih...
    asalkn pilihan tu adalah yg terbaik bg kte...
    Ingat!! biarlah itu pilihan kte sendiri...
    Jgn ikut org...

    Razz Razz Razz
    kedua2 berguna.. huhu susah nak buat pilihan..
    avatar
    Acuna

    Number of posts : 678
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Acuna on Wed Nov 26, 2008 10:22 pm

    tepuk dada tanya iman..
    Apa yg paling diperlukan...
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Wed Nov 26, 2008 10:29 pm

    Acuna wrote:tepuk dada tanya iman..
    Apa yg paling diperlukan...
    rasanya al hidayah la kan..sbb apa yg kta xtau jd tau..
    avatar
    Acuna

    Number of posts : 678
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Acuna on Wed Nov 26, 2008 10:31 pm

    Yeah adikku...
    Pilihan yg bijak...
    Bravo2...

    cheers cheers cheers
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Wed Nov 26, 2008 10:33 pm

    Acuna wrote:Yeah adikku...
    Pilihan yg bijak...
    Bravo2...

    cheers cheers cheers
    huhu..tq2.. tp bila dah tau susah nk amalkan..mcm ne lak tu kakak ku? Very Happy Very Happy
    avatar
    Acuna

    Number of posts : 678
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Acuna on Wed Nov 26, 2008 10:42 pm

    Tanamkn dlm diri sifat ingin tau..
    N jgn lupa, kte ni sntiasa kehausan dgn ilmu, tarbiah dan lain2 lg..
    Akk wat cmtu je..
    InsyaAllah.. berkesan..
    avatar
    izwan^nice
    Admin

    Number of posts : 2036
    Age : 30
    Location : Seksyen 17, shah alam
    Registration date : 2008-10-29

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  izwan^nice on Thu Nov 27, 2008 3:14 am

    betoi3...
    huhu
    Razz Razz Razz


    _________________
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 24
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  zura_zinnirah on Thu Nov 27, 2008 9:10 am

    wah...insaf rasa
    tapikan zura suka dengar segmen tafsirul quran kat ikim..
    ustaz zahazan memang bagus...
    zura dengar cepat faham...tak membosankan
    keterangan yang diberikan tidak berbelit-belit...
    yang beznya ada ayat2 Al-quran yang dijadikan sebagai doa dikongsi bersama Embarassed Razz
    avatar
    Acuna

    Number of posts : 678
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Acuna on Thu Nov 27, 2008 1:09 pm

    Alhamdulillah..
    marilah kte sama2 muhasabah diri..
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Thu Nov 27, 2008 2:46 pm

    apa hukum pakai brace? di bolehkan atau x?
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Thu Nov 27, 2008 3:33 pm

    Dr.Yusuf al-Qaradawi telah menyimpulkan tiga faktor yang menyebabkan sebahagian ulama agak berkeras dalam masalah hiburan,terutamanya melibatkan nyanyian. Sebab-sebab itu adalah seperti berikut:
    1. Ulama mengambil sikap berhati-hati daripada berpegang dengan prinsip bermudah-mudahan.
    2. Terdapat sebahagian ulama berpegang dengan hadis-hadis daif dan tertipu dengan hadis-hadis palsu.
    3. Kondisi dunia hiburan hari ini kebanyakannya tidak mengikut lunas-lunas yang dibenrakan oleh syarak menyebabkan para ulama bertegas mengharamkannya kerana mahu memelihara kepentingan manusia sejagat.
    avatar
    Nur

    Number of posts : 1926
    Age : 21
    Location : Kelantan Darul Naim.. :P
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Nur on Thu Nov 27, 2008 3:47 pm

    boleh pakai braces.
    tp hukumnya jadi haram kalau utk tujuan kecantikan~
    pakai braces x termasuk dlm perbuatan mengubah gigi yang dilaknat Allah dan RasulNya kerana tujuannya bukan untuk mengubah ciptaan Allah dengan sengaja tetapi untuk membaiki kecacatan pada gigi.

    kalau gigi jongang, walaupun xmenyakitkan pada fizikalnya, tapi me'nyakit'kan mental kerana dipandang hodoh oleh orang lain, menyebabkan kita tak selesa ketika berhadapn dgn orang lain.

    “Jika pada diri seorang insan itu terdapat kecacatan yang boleh menyakitinya sama ada dirasai secara fizikal atau secara mental (iaitu menimbulkan rasa rendah diri) setiap kali berada di dalam majlis atau singgah di satu tempat, diharuskan ia membaiki kecacatan tersebut selama niatnya ialah untuk menghilangkan kepayahan yang dihadapinya. Allah tidak menjadikan di dalam agama ini sebarang kepayahan ke atas kita”. ~ Dr. Yusuf al-Qaradhawi

    Allahu'alam
    betulkan kalau ada kesalahan~
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Thu Nov 27, 2008 3:59 pm

    Nur wrote:boleh pakai braces.
    tp hukumnya jadi haram kalau utk tujuan kecantikan~
    pakai braces x termasuk dlm perbuatan mengubah gigi yang dilaknat Allah dan RasulNya kerana tujuannya bukan untuk mengubah ciptaan Allah dengan sengaja tetapi untuk membaiki kecacatan pada gigi.

    kalau gigi jongang, walaupun xmenyakitkan pada fizikalnya, tapi me'nyakit'kan mental kerana dipandang hodoh oleh orang lain, menyebabkan kita tak selesa ketika berhadapn dgn orang lain.

    “Jika pada diri seorang insan itu terdapat kecacatan yang boleh menyakitinya sama ada dirasai secara fizikal atau secara mental (iaitu menimbulkan rasa rendah diri) setiap kali berada di dalam majlis atau singgah di satu tempat, diharuskan ia membaiki kecacatan tersebut selama niatnya ialah untuk menghilangkan kepayahan yang dihadapinya. Allah tidak menjadikan di dalam agama ini sebarang kepayahan ke atas kita”. ~ Dr. Yusuf al-Qaradhawi


    Allahu'alam
    betulkan kalau ada kesalahan~
    kiranya boleh la utk tujuan kesihatan?
    avatar
    Nur

    Number of posts : 1926
    Age : 21
    Location : Kelantan Darul Naim.. :P
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Nur on Thu Nov 27, 2008 4:01 pm

    boleh..
    nak hadis? Smile
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Thu Nov 27, 2008 4:02 pm

    Nur wrote:boleh..
    nak hadis? Smile
    utk perkongsian..y not?
    avatar
    Nur

    Number of posts : 1926
    Age : 21
    Location : Kelantan Darul Naim.. :P
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Nur on Thu Nov 27, 2008 4:11 pm

    لَعَنَ اللهُ الْوَاشِمَاتِ، وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ، وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ، وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ، الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللهِ

    “Allah melaknat perempuan-perempuan yang membuat tatu dan yang meminta dibuat tatu pada badannya, perempuan-perempuan yang minta dicukur alis (bulu keningnya) dan perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya untuk kelihatan cantik iaitu perempuan-perempuan yang merubah ciptaan Allah”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abdullah bin Mas’ud r.a.)


    Imam Nawawi semasa mensyarahkan hadis di atas, beliau menegaskan; sabda Nabi s.a.w. “perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya untuk kelihatan cantik” menunjukkan bahawa yang diharamkan ialah bagi orang-orang yang melakukan perkara tersebut (yakni mengubah gigi) untuk tujuan kecantikan semata-mata. Adapun kerana keperluan iaitu untuk mengubati atau untuk membaiki kecacatan pada gigi dan seumpamanya, maka diharuskan”. (Syarah Soheh Muslim, juz. 14, Kitab al-Libas Wa az-Zinah).


    Dilaknat perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Thu Nov 27, 2008 4:21 pm

    tq atas perkongsian.. Very Happy Smile Very Happy Smile
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 24
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  zura_zinnirah on Sat Nov 29, 2008 9:33 am

    yup...
    avatar
    Nur

    Number of posts : 1926
    Age : 21
    Location : Kelantan Darul Naim.. :P
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Nur on Sun Nov 30, 2008 6:21 am

    annur wrote:tq atas perkongsian.. Very Happy Smile Very Happy Smile

    sama2

    Sponsored content

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Sponsored content


      Current date/time is Wed Nov 22, 2017 6:46 am