:: WELCOME BACK TO ALL FORUMMERS ::


    pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Share
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 24
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  zura_zinnirah on Sun Nov 30, 2008 4:05 pm

    sape tengok al-kuliyyah
    atau cafe akhil hayy
    aritue depa cerita pasal makhluk halus
    soram den Arrow Arrow Arrow
    avatar
    Nur

    Number of posts : 1926
    Age : 21
    Location : Kelantan Darul Naim.. :P
    Registration date : 2008-10-31

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Nur on Mon Dec 01, 2008 3:39 am

    xtgk~
    knp kak zura?
    critalah..
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 24
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  zura_zinnirah on Mon Dec 01, 2008 5:27 pm

    yang cafe akhill hayy
    die ckap kan perkataan hantu tue daripada perkataan tuhan
    manusia nie pelik
    macm2 yang mereka reka
    yang peliknya sbut tuhan tak takut
    sebut hantu yang kita takut
    padahal Allah yang patut kita takut...
    lepas tue
    kita tak bleh takut*bukan ckap besar*
    actually..syaitan perasaan takutnya lebih tinggi daripada kita
    bila kita takut,diorang akan besar kepala..kita yang lemah
    jadi kepada Allah sajalah yang kita memohon pelindungan
    tidak dinafikan makhlus halus nie wujud.. Shocked Shocked Shocked
    jangan buat benda yang tahyul
    hal ini akan membebankan kita Suspect Suspect Suspect
    avatar
    ayu

    Number of posts : 1166
    Age : 28
    Location : sux alam
    Registration date : 2008-11-15

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  ayu on Tue Dec 02, 2008 1:11 am

    yep..
    betul2..
    kak ayu setuju..
    tp nk lg best..
    kiter tanyer kat afiq or safwan..
    diorg arif pasl bende ni kn uncle?
    huhu
    avatar
    izwan^nice
    Admin

    Number of posts : 2036
    Age : 30
    Location : Seksyen 17, shah alam
    Registration date : 2008-10-29

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  izwan^nice on Tue Dec 02, 2008 2:28 am

    wah...
    ni den blaja dulu Syariah Islamiah
    tanya amany
    die expert
    hehehe
    Razz Razz Razz


    _________________
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 24
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  zura_zinnirah on Tue Dec 02, 2008 5:27 pm

    oh
    dalam subjek tue blaja pasal hantu ker???
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 24
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  zura_zinnirah on Tue Dec 02, 2008 5:27 pm

    zura_zinnirah wrote:oh
    dalam subjek tue blaja pasal hantu ker???


    soklan pandai+mengong

    muhammad

    Number of posts : 39
    Location : Sel, MY
    Registration date : 2008-12-17

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  muhammad on Sun Dec 21, 2008 3:21 pm

    Hm.. kenapa thread ni da xde sambutan?
    jom2.. kongsi ilmu Razz
    avatar
    nasma

    Number of posts : 66
    Age : 25
    Location : Johor..
    Registration date : 2008-12-08

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  nasma on Sun Dec 21, 2008 4:01 pm


    KEBAHAGIAAN SEORANG SUAMI

    Seorang lelaki telah berumah-tangga dengan seorang wanita solehah. Hasil dari perkahwinan ini pasangan tersebut telah dikurniakan beberapa orang anak lelaki dan perempuan, kehidupan mereka sekeluarga sungguh bahagia dan sejahtera.

    Si isteri sewaktu hidupnya, adalah seoarang wanita yang beriman dan bertaqwa, berakhlak mulia dan rajin beribadah, ia juga adalah isteri yang setia dan taat kepada suaminya, seorang ibu yang penyayang dan sebaik-baik pendidik kepada anak-anak-anaknya.

    Rumah tangga yang indah ini kekal selama 22 tahun, sehinggalah si isteri meninggal dunia. Setelah jenazah si isteri diuruskan dengan sempurna, disolatkan dan dikebumikan, maka semua ahli-keluarga, saudara-mara dan kaum-kerabat berhimpun di rumah si suami untuk mengucapkan ta'ziah. Kesemua yang berhimpun itu mahu mengucapkan kata-kata yang boleh meringankan dan mengurangkan rasa pilu dan kesedihan si suami kerana kehilangan isteri yang paling dikasihi dan dicintai.

    Namun demikian, sebelum sempat sesiapapun berkata-kata, si suami telah berkata: " semoga tidak ada sesiapapun dari kamu yang mengucapkan ta'ziah kepadaku sebaliknya dengarlah kata-kata ku ini."

    Semua yang berhimpun terkejut dan terdiam dengan kata-kata si suami itu..

    Si suami meneruskan kata-katanya: " Demi Allah yang tiada AIlah yang berhak disembah melainkan-Nya, sesungguhnya hari ini adalah hari yang paling bahagia dan gembira bagiku, lebih gembira dan bahagia dari malam pertamaku bersama isteriku itu.

    Maha Suci Allah Ta'ala, sesungguhnya isteriku itu adalah sebaik-baik wanita bagiku, kerana ia sentiasa mentaatiku, menguruskan diriku dan anak-anakku dengan sebaik-baiknya dan juga ia telah mendidik anak-anakku dengan sempurna. Aku sentiasa bercita-cita untuk membalas segala jasa-baik yang dilakukannya kepada diriku. Apabila ia meninggal dunia aku teringat sebuah hadith Nabi (salla 'Llahu 'alayhi wa aalihi wa sallam);

    "Mana-mana wanita yang meninggal-dunia sedang suaminya redho kepadanya pasti akan masuk ke dalam Syurga."[1]

    Tatkala akan meletakkan jenazahnya di dalam lahad, aku telah meletakkan tanganku di kepalanya dan aku berkata: "Wahai Allah, Aku sesungguhnya redho kepadanya, maka redhoilah ia." Kulang-ulang kata-kataku itu, sehingga tenang dan puas hatiku..

    Ketahuilah sekalian, sesungguhnya aku, di saat ini amat berbahagia dan bergembira, tidak dapat ku gambarkan kepada kalian betapa hebatnya kebahagian dan kegembiraan yang ku rasakan ini.

    Maka barang siapa yang telah bercadang untuk mengucapkan ta'ziah kepada ku atas kematian isteriku itu, maka janganlah kamu melakukannya. Sebaliknya ucapkanlah tahniah kepadaku, kerana isteri telah meninggal dunia dalam keadaan aku redho kepadanya.. Semoga Allah Ta'ala menerima isteriku dengan keredhoan-Nya. "

    Masyaallah…alangkah bahagianya mendapat keredhaan suami mcm nie…adakah kita mampu lakukan seperti yg dilakukan terhadap suaminya sehingga pemergiannya diredhai dan membahgiakan suaminya….kebanyakkan sekarang nie ramai gak suami2 yg redha dan bahagia jika isteri mereka meninggal dunia.tetapi bahagia kerana boleh kawin lagi…hehehee

    lol!
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Mon Dec 22, 2008 12:51 am

    NILAI DIRIMU..

    EKSROVERT
    1.Sikap ini ialah prg yg berminat terhadap hal yg berlaku di sekitarnya,berfikiran terbuka dan suka bergaul.. Menunjukkan sikap ramah,lancar dalam pergaulan,berkeyakinan,mudah mesra,gembira dan xpentingkan diri sendiri..
    2.Memiliki kualiti hiduo yg baik dgn sentiasa mengutamakan nilai yg bauk dan menghargai diri sendiri.. Di dlm diri terdapat semangat ingin melakukan kebaikan tanpa perlu di ingatkan berulang kali oleh individu lain..
    3.Mempunyai pemikiran dan daya imaginasi yg baik.. Meletakkan matlamat hidup pada kedudukan yg tinggi sbg rutin hidup yg mengembirakan.. Mempunyai sifat berdikari..
    4.Biarpun apa2 yg diusahakan xtercapai,perjuangan tetap di teruskan.. Yg penting bg mereka bukan semestinya sampai di destinasi,tetapi apa yg telah dilakukan sepanjang pengalaman menuju destinasi..

    p/s:nilai INTROVERT akan menyusul...
    avatar
    izwan^nice
    Admin

    Number of posts : 2036
    Age : 30
    Location : Seksyen 17, shah alam
    Registration date : 2008-10-29

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  izwan^nice on Mon Dec 22, 2008 2:57 am

    wa...bgs2...
    den byk gk artikel2 tp malas nak taip masalahnya
    huhuhu
    Cool Cool Cool


    _________________
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Tue Dec 23, 2008 12:27 am

    salam..huhu..nak cterkan pengalaman skt..
    ok..gni kshnya..

    lbh kurang kul 9.35 pg aku g hosp..bila sampai trus ke tempat tujuan..
    erm..kat unit rawatan aku tu sume doktor n nurse kenal..
    so..xde masalah tuk berinteraksi..
    lps drpd checkup aku ke wad kecemasan..
    lbh krg 6-7jam jgk tunggu kat stu..
    boring tahap gaban2 la..
    spnjang aku duk stu mmg aku senyum kat sume..
    kecuali org2 yg berlainan jantina aku xbrapa nak senyum..
    tkut nanto kata kte prasan..
    ada yg sambut senyum aku..
    ada yg bt selamber derk n selamber gambel je..huh..
    aku tak ksah..
    apa yg aku nak fokuskan dlm penceritaan aku ni ialah berkaitan dgn senyum..
    ramai org yg susah nak ukirkan senyuman..
    padahal senyuman kan sedekah..
    aku seru kat sume..
    SENYUM SOKMO.. Smile Smile Smile
    avatar
    Aya

    Number of posts : 2214
    Age : 24
    Location : rumahku terletak di bumi..malaysia..negeri sembilan..seremban..senawang.. taman sri kasih...hehehe..
    Registration date : 2008-10-30

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Aya on Tue Dec 23, 2008 10:20 am

    senyuman....(lagu raihan..)huhu... Smile Smile Smile
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Wed Dec 24, 2008 4:44 pm

    NILAI DIRIMU

    INTROVERT..

    1.Individu ini lebih suka memusatkanperhatiannya kepada fikiran dan perasaannya sendiri.. Selalu menunjukkan sikap mementingkan diri sendiri,egois,syok sendiri,terbatas pergaulan,pendiam,terbatas pergaulan,pemarah dan singkat akal..
    2.Tak mementingkan maruah,biarpun mareka mementingkan diri sendiri.. Yg dilakukan lebih kpd melayan kehendak sendiri tanpa memikirkan kenyataannya..
    3.Tiada perancangan hidup.. Yg dilakukan hari ini adalah utk hari ini.. Sbb itu golongan ini mudah terpengaruh dgn aktiviti bersuka2,memuaskan keinginan,membazirkan masa,serta bertindak mengikut kata hati..
    4.Kadang2 golongan ini sedar kesalahan yg dilakukan,tetapi tak berusaha utk berubah.. Mereka berasa rendah diri dan tak berkemampuan berbanding org lain.. Biasanya mereka menganggap kejayaan hanya milik org lain...
    avatar
    annur

    Number of posts : 82
    Age : 25
    Location : KT
    Registration date : 2008-11-24

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  annur on Sat Dec 27, 2008 3:56 pm

    salam..nak war2kan mintak sedekahkan alfatihah utk arwah ayah abg mazuan zahran yg meninggal jumaat lalu..semoga rohnya d cucuri rahmat..amin..
    avatar
    qurainie

    Number of posts : 1050
    Age : 30
    Location : M.A.L.A.Y.A
    Registration date : 2008-12-19

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  qurainie on Tue Dec 30, 2008 9:32 pm

    ilmu yang memberi manfaat,
    ibarat kawan yang cerdik lg setia,
    ia sentiasa mengingatkn
    dan memimpin kita
    ke jln yg menyelamatkn kita,
    tp kita tidak nampak akan adanya.

    -hukamak-
    avatar
    qurainie

    Number of posts : 1050
    Age : 30
    Location : M.A.L.A.Y.A
    Registration date : 2008-12-19

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  qurainie on Tue Dec 30, 2008 9:34 pm

    zuraini muhammad wrote:ilmu yang memberi manfaat,
    ibarat kawan yang cerdik lg setia,
    ia sentiasa mengingatkn
    dan memimpin kita
    ke jln yg menyelamatkn kita,
    tp kita tidak nampak akan adanya.

    -hukamak-


    mendidik jiwa tauhid:
    kebesaran ALLAH
    kuasa ALLAH
    kehebatan ALLAH
    kebaikan ALLAH
    rahmat ALLAH
    nikmat ALLAH...
    avatar
    qurainie

    Number of posts : 1050
    Age : 30
    Location : M.A.L.A.Y.A
    Registration date : 2008-12-19

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  qurainie on Tue Dec 30, 2008 9:56 pm

    ROH BERILMU:
    klu belajar ilmu islam,
    tp tdk dtg cinta kpd Allah,
    @ tdk bertambah takut kpdNYA,
    itu menunjukkn ilmu yg dipelajari tidak ada rohanya,
    kerana gurunya bukan mursyid.
    -kata hukamak-

    Sponsored content

    Re: pErkOngSIan IlMU D siNi...

    Post  Sponsored content


      Current date/time is Wed Nov 22, 2017 6:50 am