:: WELCOME BACK TO ALL FORUMMERS ::


    halal ker haram??

    Share
    avatar
    amany

    Number of posts : 2453
    Age : 27
    Location : Gombak, KL
    Registration date : 2008-06-25

    Re: halal ker haram??

    Post  amany on Sat Feb 07, 2009 9:30 am

    izwan^nice wrote:kalo cmtu xle la bg dak tecik wise
    kene dak tecik je
    apada
    tdo tdo tdo



    haha..
    ok2..
    papepn, back to da topic kay..
    tQ..
    ^^,


    _________________
    everybody has skeletons in their closet.
    oh, I am manykyu.
    avatar
    qurainie

    Number of posts : 1050
    Age : 31
    Location : M.A.L.A.Y.A
    Registration date : 2008-12-19

    Re: halal ker haram??

    Post  qurainie on Tue Feb 10, 2009 1:16 pm

    Halal dan Haram

    KOD Khinzir PADA MAKANAN BERKEMAS



    Assalamualaikum, Untuk diketahui.

    Oleh Dr. M. Anjad Khan

    Salah seorang rakan saya bernama Syeikh Sahib bekerja sebagai pegawai di Badan Pengawasan Ubat & Makanan (POM) di Pegal, Perancis. Tugasnya adalah mencatat semua mereka barang, makanan dan ubat-ubatan.

    Produk apa pun yang akan disajikan suatu perusahaan ke pasaran, bahan-bahan produk tersebut harus terlebih dahulu mendapat izin dari Badan pengawas Ubat dan Makanan Perancis dan Syeikh Sahib bekerja di Badan tersebut bahagian QC , oleh sebab itu dia mengetahui pelbagai jenis bahan makanan yang dipasarkan. Banyak daripada bahan-bahan tersebut dituliskan dengan istilah ilmiah namun ada juga beberapa yang dituliskan dalam bentuk matematik seperti E-904, E-141. Awalnya, saat Syeikh Sahib menemukan bentuk matematik tersebut, dia ingin tahu dan kemudian menanyakan kod matematik tersebut kepada seorang Perancis yang berwenang dalam bidang itu dan orang tersebut menjawab " KERJAKAN SAJA TUGASMU, DAN JANGAN BANYAK TANYA.

    Jawaban tersebut menimbulkan kecurigaan buat Syeikh Sahib dan dia kemudian mula mencari tahu kod matematik tersebut dalam dokumen yang ada. Ternyata apa yang dia temukan cukup memeranjatkan kaum Muslimin di dunia.

    Hampir di seluruh negara barat termasuk Eropah, pilihan utama untuk daging adalah daging Khinzir. Penternakan Khinzir sangat banyak di negara-negara tersebut. Di Perancis sendiri jumlah penternak Khinzir mencapai lebih dari 42.000.

    Jumlah kandungan lemak dalam tubuh Khinzir sangat tinggi dibandingkan dengan haiwan lainnya. Namun orang Eropah dan Amerika berusaha menghindari lemak-lemak tersebut. Kemudian yang menjadi pertanyaan sekarang; di manakah lemak-lemak Khinzir tersebut ? Jawapannya adalah: Khinzir-babi tersebut dipotong di tempat perniagaan (secara) kecil-kecilan dalam pengawasan Badan POM dan yang memusingkan badan Khinzir tersebut adalah untuk membuang lemak yang sudah dipisahkan dari daging Khinzir. Dahulu kira-kira 60 tahun yang lalu, lemak-lemak tersebut dibakar.

    Kemudian mereka berfikir untuk memanfaatkan lemak-lemak tersebut. Sebagai awal kajian, mereka membuat sabun dengan bahan lemak tersebut dan ternyata itu berhasil.

    Lemak-lemak tersebut diproses secara kimiawi, dikemas sedemikian rupa dan dipasarkan Dalam pada itu negara-negara di Eropah memperlakukan peraturan yang mengharuskan bahan-bahan dari setiap produk makanan, ubat-ubatan harus dicantumkan pada kemasan. Oleh karena itu bahan yang terbuat dari lemak Khinzir dicantumkan dengan nama Pig Fat (lemak Khinzir) pada kemasan produk.

    Mereka yang sudah tinggal di Eropah selama 40 tahun terakhir ini mengetahui hal tersebut.

    Namun produk dengan bahan lemak Khinzir tersebut dilarang masuk ke negara-negara Islam pada saat itu sehingga menimbulkan dficit perdagangan bagi negara pengeksport. Menoleh ke masa lalu, jika anda hubungkan dengan Asia Tenggara, anda mungkin tahu tentang faktor yang menimbulkan perang saudara. Pada saat itu, peluru senapang dibuat diEropah dan diangkut ke belahan benua>melalui jalur laut. Perjalanannya memakan waktu berbulan-bulan ing mencapai tempat tujuan sehingga bubuk mesiu yang ada di dalamnya mengalami kerosakan karena terkena air laut.

    Kemudian mereka punya ide untuk melapisi peluru tersebut dengan lemak Khinzir. Lapisan lemak tersebut harus digigit dengan gigi terlebih dahulusebelum digunakan. Saat berita mengenai pelapisan tersebut tersebar dan sampai ke telinga tentera yang kebanyakan Muslim dan beberapa Vegetarian( orang yang tidak makan daging), maka tentera - tentera tersebut menolak berperang sehingga mengakibatkan perang saudara ( civil war ).Negera-negara Eropah mengakui fakta tersebut dan kemudian menggantikan penulisan lemak Khinzir dalam kemasan dengan menuliskan lemak haiwan. Semua orang yang tinggal di Eropah sejak tahun 1970 - an mengetahuinya. Saat perusahaan produsen ditanya oleh pihak berwenang dari negara Islam mengenai lemak haiwan tersebut, maka jawapannya bahawa lemak tersebut adalah lemak sapi(lembu) & domba, walaupun demikian lemak-lemak tersebut haram bagi Muslim kerana penyembelihan haiwan ternak tersebut tidak mengikuti syariat Islam.

    Oleh karena itu produk dengan label baru tersebut dilarang masuk ke negara-negara Islam. Sebagai akibatnya, pengusaha produk menghadapi masalah kewangan yang sangat serius kerana 75% penghasilan mereka diperoleh dengan menjual produknya ke negara Islam, di mana laba penjualan ke negara Islam bisa mencapai jutaan dolar.

    Akhirnya mereka memutuskan untuk membuat kodifikasi bahasa yang hanya diketahui oleh Badan POM sementara orang awam tidak mengetahuinya. Kod tersebut diawalkan dengan kod E-CODES. E-INGREDIENTS ini terdapat di banyak produk perusahaan multinasional termasuk pasta gigi, sejenis permen karet, coklat, gula-gula, biskut, makanan dalam tin, buah-buahan dalam tin dan beberapa multi vitamin dan masih banyak lagi jenis produk makanan & ubat-ubatan lainnya. Semenjak produk ? produk tersebut di atas banyak di konsumsi[penggunaan barang-barang (spt hasil pertanian, perusahaan, dll)]. oleh negara-negara Muslim, kita sebagai masyarakat Muslim tidak terkecuali sedang menghadapi masalah penyakit masyarakat yakni hilangnya rasa malu,kekerasan dan seks bebas.

    Oleh itu, saya mohon kepada semua umat Islam untuk memeriksa terlebih dahulu bahan-bahan produk yang akan kita konsumsi dan mencocokkannya dengan daftar kod E-CODES berikut ini. Jika ditemukan kod-kod berikut ini dalam kemasan produk yang akan kita beli, maka hendaknya dapat dihindari karena produk dengan kod-kod tersebut di bawah ini mengandung lemak Khinzir.

    E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252,E270, E280, E325,E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433,E434, E435, E436, E440,E470, E471, E472, E473, E474,

    E475,E476, E477, E478, E481, E482, E483,E491, E492, E493,E494, E495, E542,E570, E572, E631, E635, E904.
    Adalah tanggung jawab kita semua sebagai umat Islam untuk mengikuti syariat Islam dan juga memberitahukan informasi ini lepada saudara kita.

    M. Anjad Khan Medical Research Institute United States

    http://www.apadmedia.com/tazkirah/halal-dan-haram/
    avatar
    cthajar

    Number of posts : 812
    Age : 29
    Location : aTas TaNah bAWaH LAngIt..
    Registration date : 2008-10-30

    Re: halal ker haram??

    Post  cthajar on Sat Feb 14, 2009 3:21 am

    abes tuh..
    yg isu KFC "sembelih" ayam tuh cmne plak???
    halal ke kalo nk mkn??

    Question Question Question Question Question Exclamation Exclamation
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 25
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: halal ker haram??

    Post  zura_zinnirah on Sun Feb 15, 2009 2:31 pm

    amany wrote:
    zura_zinnirah wrote:kita makan peluh pertaniuweeeek
    hhaha


    petani bkn pertani..
    hee spe yg mkn peluh petani?
    zura ke?
    kitorg sume mkn nasi..
    mksd uncle dgn sebutir nasi ibarat setitik peluh petani ialah nk menunjukkn betapa payahnya petani tu tanam padi, tuai..

    akak nie sama mcm uncle
    ZURA SALAH EJA AJA
    adehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    uncle yang cakap ieu
    zura plak
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 25
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: halal ker haram??

    Post  zura_zinnirah on Sun Feb 15, 2009 2:32 pm

    izwan^nice wrote:kalo cmtu xle la bg dak tecik wise
    kene dak tecik je
    apada
    tdo tdo tdo

    ala
    nak dak tecik wise
    laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    uuu..uwu..uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa sad sad sad
    avatar
    amany

    Number of posts : 2453
    Age : 27
    Location : Gombak, KL
    Registration date : 2008-06-25

    Re: halal ker haram??

    Post  amany on Sun Feb 15, 2009 8:43 pm

    zura_zinnirah wrote:
    amany wrote:
    zura_zinnirah wrote:kita makan peluh pertaniuweeeek
    hhaha


    petani bkn pertani..
    hee spe yg mkn peluh petani?
    zura ke?
    kitorg sume mkn nasi..
    mksd uncle dgn sebutir nasi ibarat setitik peluh petani ialah nk menunjukkn betapa payahnya petani tu tanam padi, tuai..

    akak nie sama mcm uncle
    ZURA SALAH EJA AJA
    adehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    uncle yang cakap ieu
    zura plak


    jgn mrh..
    yela, len kali xtego da..


    _________________
    everybody has skeletons in their closet.
    oh, I am manykyu.
    avatar
    nadira_al-islam

    Number of posts : 8
    Age : 31
    Location : bangi
    Registration date : 2009-02-13

    Re: halal ker haram??

    Post  nadira_al-islam on Wed Feb 18, 2009 3:00 pm

    bukan makanan je yang ada halal haramnya..
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 25
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: halal ker haram??

    Post  zura_zinnirah on Fri Feb 20, 2009 10:17 am

    amany wrote:
    zura_zinnirah wrote:
    amany wrote:
    zura_zinnirah wrote:kita makan peluh pertaniuweeeek
    hhaha


    petani bkn pertani..
    hee spe yg mkn peluh petani?
    zura ke?
    kitorg sume mkn nasi..
    mksd uncle dgn sebutir nasi ibarat setitik peluh petani ialah nk menunjukkn betapa payahnya petani tu tanam padi, tuai..

    akak nie sama mcm uncle
    ZURA SALAH EJA AJA
    adehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    uncle yang cakap ieu
    zura plak


    jgn mrh..
    yela, len kali xtego da..

    nga~
    akak majuk ka
    sowieeeeeeeeeeeeeeee ya
    olo3
    cyg2 die
    ngeheheheheh
    avatar
    amany

    Number of posts : 2453
    Age : 27
    Location : Gombak, KL
    Registration date : 2008-06-25

    Re: halal ker haram??

    Post  amany on Fri Feb 20, 2009 1:17 pm

    pape la zura..
    huhu..


    _________________
    everybody has skeletons in their closet.
    oh, I am manykyu.
    avatar
    Aya

    Number of posts : 2214
    Age : 25
    Location : rumahku terletak di bumi..malaysia..negeri sembilan..seremban..senawang.. taman sri kasih...hehehe..
    Registration date : 2008-10-30

    Re: halal ker haram??

    Post  Aya on Thu Feb 26, 2009 4:17 pm

    izwan^nice wrote:betoi3...
    so...
    jgn membazir n jgn xabis
    cian die nnt nanisy
    sebutir nasi, ibarat, setitik peluh petani...

    eee....yew...peluh
    Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

    eheh...lebih kurang mcm slogan iklan beras floral plak... Razz
    "sebutir beras ibarat setitik peluh matahari"... Cool
    raja farah zaman hingusan ckp... Laughing
    avatar
    amany

    Number of posts : 2453
    Age : 27
    Location : Gombak, KL
    Registration date : 2008-06-25

    Re: halal ker haram??

    Post  amany on Fri Feb 27, 2009 11:53 am

    aya, matahari ada peluh ke?
    ni la slogan dy, "sebutir beras ibarat setitik peluh petani"..
    Wink Wink


    _________________
    everybody has skeletons in their closet.
    oh, I am manykyu.
    avatar
    Aya

    Number of posts : 2214
    Age : 25
    Location : rumahku terletak di bumi..malaysia..negeri sembilan..seremban..senawang.. taman sri kasih...hehehe..
    Registration date : 2008-10-30

    Re: halal ker haram??

    Post  Aya on Fri Feb 27, 2009 1:27 pm

    ooo..ye ke...
    ahahahaha...salah pulok... Razz
    xthn xthn xthn
    avatar
    amany

    Number of posts : 2453
    Age : 27
    Location : Gombak, KL
    Registration date : 2008-06-25

    Re: halal ker haram??

    Post  amany on Fri Feb 27, 2009 4:22 pm

    Aya wrote:ooo..ye ke...
    ahahahaha...salah pulok... Razz
    xthn xthn xthn


    taper..
    klu slh, kita btolkan..
    xdla selamanya slh..
    kay..
    ^^,


    _________________
    everybody has skeletons in their closet.
    oh, I am manykyu.
    avatar
    zura_zinnirah

    Number of posts : 2782
    Age : 25
    Location : pahang
    Registration date : 2008-11-11

    Re: halal ker haram??

    Post  zura_zinnirah on Wed Mar 11, 2009 5:54 pm

    makan la selalu
    tapi makan ikut sunnah nabi lagi elok
    kan
    avatar
    izwan^nice
    Admin

    Number of posts : 2036
    Age : 31
    Location : Seksyen 17, shah alam
    Registration date : 2008-10-29

    Re: halal ker haram??

    Post  izwan^nice on Tue Apr 14, 2009 4:43 am

    dah3...
    halal haram bukan saja makanan
    betoi nadira
    apa sahaja hak org yg kita amik xkira dalm bentuk apa sekalipun yg sememangnya bukan milik kita
    itu adalah haram
    menjawab la kat akhirat kelak
    lebih2 lagi makanan yg menjadai darah daging


    _________________

    Sponsored content

    Re: halal ker haram??

    Post  Sponsored content


      Current date/time is Thu Dec 13, 2018 9:11 am